Bij het ontwerpen van een logo, zou de eerste vraag altijd moeten zijn: "Gebruiken we een afbeelding of tekst of beide?".

Dit is geen gemakkelijke vraag, gezien er zoveel logo's al bestaan. Hoe ontwerp je dan een goed logo?

Ik heb voor Joomlaholic.nl gekozen voor alleen de naam. Meer omdat ik niet zo goed ben in het ontwerpen van een logo.
En alleen de naam kan ook al voldoende zijn. Kijk maar naar Google. Die hebben dat ook heel slim aangepakt. Het is een simpele logo, maar iedereen kent het.

Alleen een plaatje

Maar er zijn ook genoeg bedrijven die ik kan verzinnen waarbij ik alleen al bij de afbeelding weet om wie het gaat.
Kijk maar bijvoorbeeld naar deze:

nike

Iedereen weet dat het bovenstaande logo van Nike is.

En ook deze is een hele bekende:

wwf

Maar toch hoeft het niet alleen een plaatje te zijn.

Een plaatje én bedrijfsnaam

Een bekende die zowel een afbeelding als een plaatje gebruikt in het logo is Zwitsal:

zwitsal

Maar zij kunnen ook beide apart gebruiken, en dan weet je nog om welk bedrijf het gaat.

Het ontwerpen van een logo hoeft dus niet altijd moeilijk te zijn, een simpele naam in een opvallende tekst is al voldoende.
Maar ook alleen een afbeelding spreekt al boekdelen.

Waar het om gaat is dat mensen je kunnen herkennen. Dus moet het wel uniek zijn.

Als ik nu Joomlaholic.nl in het lettertype en kleuren van Google zou gebruiken onthoud je dit veel minder goed.

Dus bedenk bij het ontwerpen van een logo iets unieks. Dan herkennen mensen je, en bij het zien van het logo weten ze precies wie je bent.

Heb jij bij jouw logo gekozen voor een afbeelding, tekst of beide?

 

Reacties mogelijk gemaakt door CComment

0
0
0
s2sdefault
Wij gebruiken cookies

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.