Geen kopie

Natuurlijk maak ik nooit een kopie van een website, maar soms gebruik ik wel de voorbeelden die de klant aandraagt.
Op die manier bouw je een nieuwe website die de klant mooi vindt.

Meerdere mensen

Bij de meeste websites die ik maak, is er maar één persoon die iets te zeggen heeft over de website. Zijn/haar mening is dan erg belangrijk.
Maar er zijn ook websites waarbij er meerdere mensen een mening hebben over de website.

Het is dan erg belangrijk om te zorgen dat deze mensen het eerst eens zijn over hoe de website eruit moet zien, voordat ik een website bouw.

Wat willen ze in de website hebben, de kleuren, de layout. Het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk wat je mooi vindt.
Moet het zakelijk en strak, of moet het juist wat losser en persoonlijk?

De kleuren

De kleuren kiezen voor de website kan soms best een moeilijk puntje zijn. De één houdt van licht de ander van donker.
Mijn uitgangspunt is meestal de kleuren van het logo. De meeste bedrijven hebben al een logo, hier pik ik dan de kleuren uit.

Heeft het logo maar één kleur (wat vaak zo is), dan gebruik ik het kleurenwiel van Adobe om andere kleuren erbij uit te kiezen.

De layout

Ook heel persoonlijk is de layout van een website. De één wil het menu boven, de ander links. De één wil een groot logo, de ander een kleine.

Responsive

Het enige waar iedereen het over eens is, is dat de website responsive moet zijn. Maar als ik dan vraag waarom, dan is het antwoord "omdat Google websites laat eerder laat zien als ze responsive zijn". Dit vindt ik zo'n foute reden!

De meeste klanten weten niet eens wat het betekend, maar omdat Google dit wil, willen zij het ook.

Wat is responsive dan?
Nou responsive betekend dat jouw website op alle apparaten goed te bekijken is. Dus de tekst wordt beter leesbaar, de foto's worden netjes verkleind. En alle elementen op de pagina worden netjes onder elkaar gezet, in plaats van naast elkaar.

Als je mijn website dus bekijkt op een mobiel, dan hoef je alleen naar beneden te scrollen, en niet naar rechts.
Ook het menu wordt netjes ingevouwen en onder een knopje gezet. Zodat de hoofdpagina direct zichtbaar is en men niet eerst het menu moet gaan scrollen.

Alle websites die ik maak zijn responsive, gewoon omdat ik vindt dat het beter is voor de klant. Niet omdat Google dit wil.

Een responsive website maken, betekend wél extra werk. Je moet als het ware de website aanpassen wanneer men op een mobiel of tablet kijkt.

Joomla heeft hiervoor netjes Bootstrap ingebouwd, die neemt veel van de functies automatisch over. Maar de kleuren, volgorde van de elementen etc zul je toch handmatig moeten aanpassen.

Gebruikersvriendelijk

Een website moet ook gebruikersvriendelijk zijn. Ze moeten kunnen vinden wat ze zoeken. En ze moeten natuurlijk zo lang mogelijk op de website blijven.
Zeker als je een webshop hebt, wil je wel dat mensen verder winkelen!

Statistieken

Daarom zijn statistieken zo belangrijk. Ik gebruik Google Analytics, omdat je daar precies kunt zien hoe lang potentiële klanten op de website blijven, welke pagina's er bezocht zijn, en op welke pagina ze de website hebben verlaten. Dit laatste is belangrijk om te weten, want wellicht kun je hier iets mee doen om te zorgen dat klanten tóch verder gaan kijken.

CMS

Om het voor mijn klanten ook gebruikersvriendelijk te maken, gebruik ik natuurlijk Joomla. Binnen Joomla kunnen de klanten zelf de website vullen en aanpassen.

Overigens doen de meeste klanten dit niet. De meeste hebben een website waarbij er informatie te vinden is over hun bedrijf, en wordt er verder nooit nieuws of iets dergelijks op geplaatst.

Maar toch, ook voor mijn klanten moet het mogelijk zijn om de website aan te passen.
Maar de layout, de kleuren e.d. staan eigenlijk vast.

Maken jullie weleens een template voor een ander?

 

0
0
0
s2smodern